loading...
اجاره روزانه آپارتمان مبله
اجاره بازدید : 305 یکشنبه 31 شهریور 1398 نظرات (0)

تالاب گاوخونی یکی از معروف ترین تالاب های ایران است. گاوخونی منطقه ۴۱۳۷۱ کیلومتر مربعی را پوشش داده و سال‌ها میزبان حیوانات گوناگون بوده است. هر چیزی که باید درباره تالاب گاوخونی بدانید در ادامه آمده است.

اجاره منزل مبله در اصفهان

گاوخونی

دلیل اسم تالاب گاوخونی

برای اسم تالاب چند روایت تعریف کرده‌اند:

– گاوخونی واقعا به گاوها ربط دارد: می‌گویند در گذشته محلی‌ها و روستانشین‌ها گاوهای خود را برای چرا به اینجا می آورده‌اند. برای همین نام خانه‌ی گاوها برای این تالاب انتخاب شده که در زبان محلی به آن گاوخونی می‌گویند.

اسم تالاب گاوخونی ریشه فارسی دارد: گاو کلمه‌ای بوده به معنی اصفهان. در طول زمان گاو به جی (نام دیگر اصفهان) تغییر پیدا کرده. خونی هم در زبان پهلوی به معنی چشمه و آبگیر است. پس گاوخونی یعنی آبگیر اصفهان.

مسیر دسترسی به تالاب گاوخونی

از دو شهر ورزنه و اژیه می‌شود به گاوخونی رفت. فاصله اصفهان تا تالاب گاوخونی ، ۱۳۶ کیلومتر است.

– رفتن به تالاب از شهر ورزنه: ابتدا باید وارد بلوار روشن‌دشت شوید. به راه خود ادامه بدهید تا به جاده زردنجان برسید. به سمت راست بپیچید.

به پل چنار که رسیدید، وارد جاده ورزنه – اصفهان شوید. کمی بعد به شهر ورزنه خواهید رسید. از اینجا ۳۰ کیلومتر دیگر باید بروید تا به گاوخونی برسید.

– مسیر دسترسی از اژیه: از آزادراه دستگردی اصفهان، وارد خیابان فرهنگ و بعد خیابان قلعه شور شوید. مسیر را ادامه دهید تا به بزرگراه ۱۵ خرداد برسید.

پس از رسیدن به نیک آباد، به سمت چپ بپیچید و وارد جاده نیک آباد – اژیه شوید. این جاده مستقیم شما را به اژیه می‌رساند. ۵۵ کیلومتر بعد، به گاوخونی می‌رسید.

تالاب گاوخونی

دانستنی های تالاب گاوخونی

اصلی‌ترین رودی که به گاوخونی می‌ریزد، زاینده‌رود اصفهان است. رود ایزدخواست و زرچشمه هم آب وارد این تالاب می‌کنند، اما خیلی کمتر از زاینده‌رود.

طول تالاب گاوخونی ۲۵ کیلومتر است. گاوخونی در بهترین حالت عمقش به یک متر می‌رسد. راستی یک سوال، می‌دانید فرق تالاب و مرداب چیست؟

تالاب به محیطی می‌گویند که مشخصاتش، هم شبیه خشکی باشد هم شبیه به دریا. یک تالاب همیشه آب ندارد و گاهی ممکن است خشک باشد. اما در مرداب‌ها همیشه آب وجود دارد. آب همواره ساکن است و گونه های گیاهی کوتاه در آن رشد می‌کنند.

اصفهان با ۹۱ درصد، بیشترین سهم از تالاب گاوخونی را دارد. مقدار کمی از مساحت تالاب هم در استان‌های یزد، فارس و چهارمحال و بختیاری است.

فلامینگوهای تالاب گاوخونی یکی از جاذبه های دیدنی اینجا هستند. هر سال در فصل بهار، صدها فلامینگوی مهاجر به تالاب می‌آیند و چند وقتی را کنار آب می‌گذرانند.

تالاب گاوخونی

جاهای دیدنی اطراف گاوخونی

در گوشه کنار تالاب گاوخونی جاهای دیدنی زیادی برای تفریح و بازدید وجود دارد:

– کویر ورزنه: خرداد تا تیر و شهریور تا مهر، بهترین زمان برای تماشای ستاره‌ها در کویر ورزنه است. می‌توانید اینجا کمپ بنزید و آسمان زیبای ورزنه را ببینید. فاصله اصفهان تا کویر ورزنه ، ۱۰۰ کیلومتر است.

– گاو چاه ورزنه: در گذشته مردم محلی با استفاده از گاوها زمین را آبیاری می‌کرده‌اند. حالا جایی در ورزنه این سنت قدیمی را برای امروزی ها نمایش می‌دهد.

در جاده دستجرد – ورزنه جایی به اسم گاوچاه سنتی حاج ابراهیم وجود دارد. یک پیرمرد در آنجا نشسته و گاو هم کنارش ایستاده است. وقتی که پیرمرد آواز می‌خواند، گاو حرکت می‌کند و از چاه آب می‌کشد. این گاو فقط با آواز صاحبش حرکت می‌کند.

– مسجد جامع ورزنه: اینجا قبلا آتشکده بوده و بعد روی خرابه‌های آن مسجد ساخته‌اند. ساختمان کنونی ۶۰۰ سال قدمت دارد و در دوران تیموریان ساخته شده. مسجد جامع ورزنه معماری زیبایی دارد و هنوز هم پس از سالها زیبا به نظر می‌رسد.

– آسیاب شتر: آسیابی ۳۰۰ ساله در ورزنه که هنوز هم جذاب و دیدنی است. اینجا از زمان صفویه باقی مانده و حالا به یک مکان توریستی تبدیل شده. آسیاب را تماما از چوب عناب ساخته‌اند.

یک شتر ۳۶ دور سنگ آسیاب را می‌چرخاند. در روز ۳۰۰ کیلوگرم آرد توسط این آسیاب تولید می‌شود. به جز ورزنه، در هیچ جای ایران نمی‌توانید آسیاب شتر فعال پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اصفهان کجا بریم؟ – ۱۵راه کم‌خرج برای کشف دوباره‌ی اصفهان

مسجد جامع ورزنه

قلعه قورتان ، ارگ چند هزار ساله گاوخونی

قلعه قورتان بعد از ارگ بم، مهمترین بنای تاریخی منطقه است. باستان شناسان می‌گویند که قلعه در دوره دیلمیان ساخته شده. اما بعضی ها هم اعتقاد دارند که ساخت قلعه به دوران ساسانی‌ها برمی‌گردد.

برای دیدن این قلعه ۵ هکتاری می‌توانید به ورزنه بروید. فاصله اصفهان تا قلعه قورتان تقریبا ۱۳۰ کیلومتر است. روستای قورتان تا تالاب گاوخونی فاصله زیادی ندارد. با نیم ساعت رانندگی می‌توانید از گاوخونی به اینجا بیایید.

در سالهای اخیر هنوز هم بعضی خانواده‌ها در قلعه قورتان زندگی می‌کردند. اما حالا کمتر می‌شود خانواده‌ای در آن پیدا کرد.

بعضی از محلی‌ها یک اتاق در قلعه قورتان را بازسازی کرده و به گردشگران خدمات می‌دهند. اینجا می‌شود چای آتیشی و اتاق استراحت پیدا کرد. می توانید لباس محلی هم بپوشید و با آن عکس بگیرید.

قلعه قورتان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
اجاره واحد مبله اجاره روزانه آپارتمان مبله اجاره روزانه سوئیت مبله اجاره روزانه خانه مبله اجاره کوتاه مدت آپارتمان مبله
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 68
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 9
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 321
  • بازدید سال : 3,827
  • بازدید کلی : 44,175